新世界presents第五トラディショナルNo.1 Loudness

縁あって、西麻布は音楽実験室・新世界のご協力をいただき、

今回より”新世界presents第五トラディショナル”としてナンバリングも新たにお届けいたします。

2ヶ月に1回程度の収録、毎月15日前後の配信にて、お届けする予定です。

 

※podcast登録のススメ

iTunes music storeで「第五トラディショナル」と検索していただければ
番組ポッドキャストがご登録いただけます。

https://itunes.apple.com/us/podcast/traditionis-quinto/id587427944

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第一回目、そして来月配信の第二回の記念すべきゲストは

マンガ家の西村ツチカ先生にお越しいただきました。

tsuchikasan

西村ツチカ(にしむら つちか、1984年-)は、日本の漫画家。

神戸市長田区出身。大学浪人中、「ヤングマガジンアッパーズ」の新人賞で大賞を受賞(審査員はすぎむらしんいち)。大学は経済学部で、軽音楽部に所属。2008年、「君の動き」が「月刊COMICリュウ」龍神賞にて銅龍賞を受賞、2009年、「黒岩さん」で同誌にて再デビュー。2011年12月、初単行本『なかよし団の冒険』により第15回文化庁メディア芸術祭マンガ部門新人賞を受賞。2012年より翌年にかけ、「月刊!スピリッツ」にて初の連載作品『さよーならみなさん』を掲載。…
”wikipedia”

公式ブログ
http://tsuchika.exblog.jp

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えばアメリカのスクールカーストがハリウッドの映画監督達に如何に描かれてきたか、を振り返った時、ジョックス(マッチョ)達は作品の中で揶揄や被害の対象となり続けてきた事はそもそも映画監督たちがナードやギークといった非マッチョでありアンチ・マチズモの立場を経験したことが影響しているのだろう。

そもそも歴史家や評論家が後年になって評価したその当時のアンチテーゼというものの多くが非マッチョ的な記号を含むものでは無いだろうか。

クールであったり知性的で有ることは確かに大きな魅力の1つではあるが、古今東西太古の昔から現在に到るまで地球上の端々までマッチョ、筋肉、強引さというものは力(ちから)であり、男性的な規範となってきた。

今回はこの観点に立ち、トラディショナルのメインストリームからアウトサイダーまで、マッチョ的強引さ、つまり「うるさい」と言うことに焦点をあてた。

一曲目は、度々取り上げているサッチモHot Fiveの名曲から
”Big Butter & Egg man”

Hot-5

“Big Butter and Egg Man” is a 1926 jazz song written by Percy Venable. Venable was a record producer at the Sunset Cafe and wrote the song for Louis Armstrong and singer May Alix. The song is often played by Dixieland bands, and is considered a jazz standard.

According to pianist Earl Hines, Alix would often tease the young Armstrong during performances. Armstrong was known to be timid, and had a crush on the beautiful vocalist. At times, Armstrong would forget the lyrics and just stare at Alix, and band members would shout “Hold it, Louis! Hold it.”…
wikipedia

Big Butter And Egg Man

(Percy Venable)
November 16, 1926 Chicago, Illinois
OKeh 8423
Louis Armstrong and His Hot Five
Louis Armstrong tp,vocal
Kid Ory tb
Johnny Dodds cl
Lil Hardin pf
Johnny St. Cyr bjo
May Alix vo 

 

 

二曲目はテキサス、国境の北からリディア・メンドーサ。

p01557qt5mw

Lydia Mendoza (May 21, 1916 – December 20, 2007) was an American guitarist and singer of Tejano, conjunto, and traditional Mexican-American music. She is known as “La Alondra de la Frontera” (or “The Lark of the Border” in English).

Mendoza was born on May 21, 1916, in Houston, Texas. She learned to sing and play stringed instruments from her mother and grandmother. In 1928, as part of the family group, Cuarteto Carta Blanca, she made her first recordings for the Okeh Records label in San Antonio, Texas.

In the early 1930s, Mendoza came to the attention of Manuel J. Cortez, a pioneer of Mexican-American radio broadcasting. Her live radio performances set the stage for her 1934 recordings on the Bluebird Records label, a subsidiary of RCA Victor. Her recording, “Mal Hombre”, became an overnight success and led to an intensive schedule of touring and recording.
”wikipedia”

“Mal Hombre / Pero Hay Que Triste”

1930年代の小五月蝿い前衛ナンバーはフレッチャー・ヘンダーソン楽団から、テナーの名手コールマン・ホーキンス作曲のQueer Notions

fletcher

Queer Notions, a Hawkins original arranged by Horace Henderson, is a very adventurous piece of music for its time! Here, it is instructive to hear Allen and Hawkins improvising together in passages which in Max Harrison’s words “anticipates something of the spaciousness of the modal jazz of the 1960s”.
“Coleman Hawkins & Fletcher Henderson,1923-34”

 

“Queer Notions”
(Coleman Hawkins)
August 18, 1933 NYC,NY
Vocalion 2583
Fletcher Henderson & His Orchestra
Fletcher Henderson p, a, dir
Russell Smith, Bobby Stark, Henry ‘Red’ Allen tp
Dicky Wells,Sandy Williams tb
Russell Procope, Hilton Jefferson cl, as 
Coleman Hawkins cl, ts 
Bernard Addison g
John Kirby sb
Walter Johnson ds

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新世界よりのお知らせ

「ひらけ新世界」(タイトルコール:星野概念実験室)
のご紹介はこちらより御覧ください。

音楽実験室新世界
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レブランド・ダニースミスとして東京での活動を再開した鳥越弾氏のフィールドレコーディングより。まとまった形での発表を期待しています。
282 I_m Going Home

Sacred Harp singing is a tradition of sacred choral music that originated in the American South of the United States. The name is derived from The Sacred Harp, a ubiquitous and historically important tunebook printed in shape notes. The work was first published in 1844 and has reappeared in multiple editions ever since. Sacred Harp music represents one branch of an older tradition of American music that developed over the period 1770 to 1820 from roots in New England, with a significant, related development under the influence of “revival” services around the 1840s. This music was included in, and became profoundly associated with, books using theshape note style of notation popular in America in the 18th and early 19th centuries….
”wikipedia”

 

I’m Going Home (282)
June 20,2015
First Christian Church of Birmingham, Alabama
Shot during the field recording with Ampex 601 and RCA 77DX
映像はこちらから
https://www.youtube.com/watch?v=1WtyZotP1tY

 

 

最後はこちら。11月発売のBOXセットも宜しく、とのこと。

loudness

Disillusion (撃剣霊化)より

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次回更新は

11/16(月)予定です。

第五トラディショナル主席、渡邊恭一が試されます。

演奏と、ブラインドフォールドテストを交えたトークをお楽しみください。

ginzasansouf

 

そして、

11/19(木)にはHUB浅草店にて

渡邊恭一Swingersのライブです!

2015/11/19(木)浅草HUB

19:20-(3stages入替えなし)

Charge ¥-2,000

ご予約:03-3843-1254(HUB浅草店)

http://www.pub-hub.com/index.php/shop/detail/6

〒111-0032東京都台東区浅草1-12-2 1F

渡邊恭一”Swingers”

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そして、

12/7(月)

新世界presents第五トラディショナル

公開収録vol.2

豪華ゲストとともに開催いたします。

待て、詳細!


どうぞチェックのほど、よろしくお願いいたします。

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