第五トラディショナルno.32 Traditional & Avant-Garde

主催多忙のため更新作業大変遅くなってしまいました。
心待ちにしていただいた皆様、どうもアリガトウございます。

今回で昨年12/14の公開収録分は最終回となります。

ゲストの大谷能生さん、会場を提供していただいた荻窪Velvet Sunの皆様、
どうもありがとうございました!!!

公開収録、また企画します。
次回はワンテーマで無制限一本勝負と行きたいところですね。
”第五トラディショナルvs大谷能生vsルイ・アームストロング”とか、
大怪獣南洋決戦みたいな。

ootanysan

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日本では何故かあまり見られない事ですが、海外のコアな音楽ファンに見受けられる特徴として、前衛/アバンギャルドといった音楽を嗜好する層、
それからトラディショナルなジャズ/フォークロアを嗜好する層というものが、意外なほど共通している、ということがあります。

一見すれば全く両極端に思える部分もありますが、果たして、敢えて並べて聴いてみればその深淵から聴こえてくるものとは一体何なのでしょうか?

※iTunes Music Storeで”第五トラディショナル”とpodcast検索いただくと、

登録出来ます。

また、URLはこちらのアドレスをご利用下さい。

今回人物として取り上げたのはアルバート・アイラーayler

Albert Ayler (July 13, 1936 – November 25, 1970) was an American avant-garde jazz saxophonist, singer and composer.

Ayler was among the most primal of the free jazz musicians of the 1960s; critic John Litweiler wrote that "never before or since has there been such naked aggression in jazz" He possessed a deep blistering tone—achieved by using the stiff plastic Fibrecane no. 4 reeds on his tenor saxophone—and used a broad, pathos-filled vibrato.

His trio and quartet records of 1964, like Spiritual Unity and The Hilversum Session, show him advancing the improvisational notions of John Coltrane and Ornette Coleman into abstract realms where whole timbre, and not just mainly harmony with melody, is the music’s backbone.

His ecstatic music of 1965 and 1966, like "Spirits Rejoice" and "Truth Is Marching In" has been compared by critics to the sound of a brass band, and involved simple, march-like themes which alternated with wild group improvisations and were regarded as retrieving jazz’s pre-Louis Armstrong roots.

(wikipedia)

“Bells”
”Swing Low, Sweet Chariot”
”On Jordan’s Stormy Banks We Stand”

 

Waiká Indian (画像はWaiká Indianのもの)

“Mushroom Ceremony Of The Mezatec Indians Of Mexico Pedro Martínez 1957”

”The Sidewalks of New York”
(Sid Hemphill Band)

”復興節”
(鳥取春陽)

 

 

そして最後はスコット・ロビンソン

ScottRobinson

Scott Robinson (born April 27, 1959 in New Jersey) is an American jazz musician.

Robinson is best known for his work with various styles of saxophone, but has also performed with the clarinet, flute, and sarrusophone, along with other, more obscure instruments.
…Since 2009, he has operated his own record label, ScienSonic Laboratories, whose releases include three of his most recent recordings, including the 2012 Scott Robinson Doctette release Bronze Nemesis, on the ScienSonic sub-imprint Doc-tone.
(wikipedia)

 

 

 

次回は近日中配信予定です。
豪華ゲスト登場します!

バックナンバーはこちら

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