第五トラディショナルno.11 British Traditional

 

始めに恐縮ですが告知です。

 

拙バンド、渡邊恭一"The Swingers"でライブをやります。約2年弱ぶり。

わたしのアレンジ、コンダクションで1930-40sなスイングに迫ります。

ご予約オススメです。

 

 

7/19(木) 東京倶楽部目黒店

http://www.tokyo-club.com/meguro/about/

19:30- (3stages)

渡邊恭一”The Swingers”

渡邊恭一(ts,cl)

田窪寛之(pf)

吉原聡(gtr)

小林航太朗(bass)

田村陽介(drums)

 

 

 

 

 

 

 

 

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米国トラディショナルの源流、つまりカントリー、ゴスペル等を辿っていくと、やはりその源流にはブリティッシュ、イギリスのトラディショナルが脈々と続いています。

 

今回はその流れを辿るきっかけになれば、と考えます。

 

 

 

iTunes等でのpodcast登録はこちらのアドレスをご利用下さい。

 

 

 

1曲目はSkiffle Musicの王様、Lonnie Donegan

 

DDAY112_Lonnie_Donegan

 Anthony James "Lonnie" Donegan MBE (29 April 1931 – 3 November 2002) was a skiffle musician, with more than 20 UK Top 30 hits to his name.

He is known as the "King of Skiffle" and is often cited as a large influence on the generation of British musicians who became famous in the 1960s.

The Guinness Book of British Hit Singles & Albums states Donegan was "Britain’s most successful and influential recording artist before The Beatles.

He chalked up 24 successive Top 30 hits, and was the first UK male to score two U.S. Top 10s".

(wikipedia)

 

…Chris Barber and his banjo player Lonnie Donegan told the A. & R. Man,

“Now we want to record a couple of ‘Skiffle’ songs”. – (These would be sung by Lonnie, accompanying himself on his acoustic guitar, with Chris ‘slapping’ along on the string bass).

Very reluctantly, the A and R man agreed to allow them the freedom of the studio while he took a coffee break.

The result of the ‘caffeine fix’ was two tracks of music, which were to change the musical and social face of the British Empire forever !…

(Lonnie Donegan.com)

New Orleans Joys – 1954 Decca (with The Chris Barber Jazz Band)

“Rock Island Line”

(Traditional)

July 13, 1954 London


Lonnie Donegan (gtr, voc.)

Chris Barber (bass)

Beryl Bryden (washboard).

 

このレコードは当時で300万枚以上売り上げたとか。天文学的。

 

 

 

ちなみにThe Beatlesの前身The Quarrymenの写真も挙げておきます。

手前にウォッシュボードがいたり、ベースは茶箱で代用していたり、

スキッフルバンドであったことが伺えます。

Quarrymen_In_Rosebery_Street

 

 

 

 

 

 

2曲目はScottishの有名曲"Loch Lomond"をBenny Goodman Orch.の演奏で。

 

LOCH_LOMOND2

The Benny Goodman Orchestra

”Loch Lomond”

by Martha Tilton(vo)

 

 

 

 

 

脱線しますが、ネス湖の怪獣話は継承すべき文化ですね。

正にコレこそが失われゆく文化であります。

刮目せよ平成生まれ!!!!!!!!

 

monsterlochness

ネッシー(英: Nessie)は、

イギリス、スコットランドのネス湖で目撃されたとされる、未確認動物「ネス湖の怪獣 (Loch Ness Monster、ロッホ・ネス・モンスター) 」の通称。

未確認動物の代表例として世界的に知られ、20世紀最大級のミステリーとして語られてきた。

wikipedia

 

 

 

 

 

 

そして最後はブリティッシュトラッドの神髄、”バラッド”を紹介。

継承者として有名なEwan MacCollの独唱で

”The Rantirn’Laddie”

(Child 240. Roud103)

 

1991_bw_p01

 

 Ewan MacColl (25 January 1915 – 22 October 1989)

was a British folk singer, songwriter, socialist, actor, poet, playwright, and record producer.

He was married to theatre director Joan Littlewood, and later to American folksinger Peggy Seeger.

He collaborated with Littlewood in the theatre and with Seeger in folk music.

He was the father of the late singer/songwriter Kirsty MacColl. Ewan sang Sacred Harp with Calum MacColl and Mike Seeger.

(wikipedia)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ちなみに今回は遡るかたちで紹介しましたが、

バラッドを含めたブリティッシュトラッドが米国に流入した契機の一つに、米国に移民してきたScotch Irishが挙げられます。

米国白人の移民の中では後発に属し、

そもそもの経緯からして経済的にも弱者であった彼らは、アパラチア山脈周辺の貧しい土地に住むことを余儀なくされます。

そこで演奏されたブリティッシュトラッドが少しずつ形を変え、マウンテンミュージック、アパラチアン、と呼称されていくようになるのでした。

 

この話はまた機会を改めて。

 

 

次回は6/5配信予定です!

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